Jak osiągnąć sukces i mistrzostwo w biznesie?

Wczoraj (13.02.2015) na transmisji LIVE z Milewski & Partnerzy rozmawialiśmy o tym jak osiągnąć mistrzostwo w biznesie i co jest ważne w edukacji. Poniżej moje refleksje po transmisji.

Aby osiągnąć sukces w biznesie, liczą się dwie umiejętności i trzy elementy wspierające. Pierwsza umiejętność to „zdolność do widzenia i łączenia kropek”, druga to samodyscyplina, pozwalająca doprowadzić projekt do końca. Elementy wspierające to zdolność do działania, współpracownicy i partnerzy biznesowi oraz ciągłe samodoskonalenie.

  1. Łączyć kropki. Czasami pod hasłem „łączenie kropek” kryje się znajomość niuansów rynku i widzenie jego struktury, czasami doskonała znajomość wszystkich produktów w danej branży, czasami widzenie trendów rynkowych. W każdym z tych przypadków, jednak, liczy się umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia. Każdy założyciel start-up’u, który osiągnął sukces jest dobrym tego przykładem. Reszta ludzi na świecie zaczyna go podziwiać, a część z nich nawet zadaje sobie pytanie „Czemu ja na to nie wpadłem, przecież to jest takie oczywiste?”. Ale oczywiste jest to po czasie! Niektórzy widzą i łączą kropki, a następnie działają. Cała reszta widzi dopiero po czasie w jaki sposób kropki zostały połączone. Steve Jobs i Apple to jeden z najlepszych przykładów. Dopiero z pespektywy lat ludzie zauważyli jak doskonale powiązane zostały iPody, MacBook’i, iPhone’y i iTunes. Każdy z tych produktów samodzielnie nie miałby przewagi rynkowej nad innymi konkurentami.
  1. Zacząć działać. Połączyliśmy kropki, więc należy zacząć działać! Nieliczni zaczynają. Dlaczego? Obserwuję studentów różnych kursów MBA i studiów, którzy piszą prace dyplomowe w postaci projektów doradczych. Często są to projekty start-up’owe. Potrafią świetnie zrobić strategiczne analizy rynkowe – makrootoczenia i sektorowe, zaprojektować przedsięwzięcie na poziomie rynku, produktu, doskonale określają przewagę strategiczną, rozpisują wszystkie działania, które powinni podjąć w obszarze marketingu, organizacyjnym i technicznym, spinają to wszystko arkuszami finansowymi w Excelu, wyliczają BEP, NPV i IRR, a na końcu budują harmonogram Gantta w którym określają CO i KIEDY ma być zrobione. Mają cały projekt przemyślany i tylko trzeba ruszyć z nim na rynku.

A jednak tego nie robią! Dlaczego?

Nasza edukacją od poziomu szkoły podstawowej nie wspiera nas w tym żebyśmy byli odważni i umieli podejmować śmiałe decyzje. Jeśli są to studenci MBA, czyli menedżerowie, to zajmują wysokie stanowiska w korporacjach. Posady te dają bezpieczeństwo, że co miesiąc spłacą cześć kredytu we frankach za dom, ratę na samochód i prywatną szkołę dziecka. Nie ruszają z miejsca, bo się boją i nie mają pewności czy dadzą radę!

Athony Robbins jest właśnie tym katalizatorem, który pobudza do działania. Pokazuje dlaczego warto uwierzyć w siebie. Daje strategie biznesowe jak dokonać jakościowej zmiany. Zmiany polegającej na tym, że marzenia zaczynamy urzeczywistniać za pomocą działania. Mówiąc krótko – daje „kopniaka” abyśmy ruszyli się z miejsca!

  1. Samodyscyplina. XXI wiek obfituje ludźmi, którzy doskonale łączą kropki i mają innowacyjne pomysły. Powiem mocniej – regularnie kreują dobre pomysły! Nie osiągają jednak w życiu niczego. Jak to? Dlaczego? Brakuje im samodyscypliny aby pomysł wcielić w życie. Realizacja wymaga codziennego wykonywania „zwykłych”, czyli „niekreatywnych” czynności z samodyscypliną. Dogadywania się z ludźmi, którzy mają swoje interesy i nie koniecznie reagują z entuzjazmem na obce pomysły, załatwiania papierów w urzędach, produkowania arkuszy w Excellu … A to jest często ponad siły Artystów w biznesie. Niektórzy mają szczęście i spotykają na swojej drodze partnera, który posiada samodyscyplinę i to on faktycznie urzeczywistnia ich idee. Nieliczni Artyści w biznesie obok kreatywności również posiadają samodyscyplinę, aby dokończyć na poziomie materialnym to, co mają jako pomysł w swojej głowie.
  1. Ludzie – współpracownicy i partnerzy biznesowi. Biznesmen z najlepszym pomysłem, który będzie próbował wszystko zrobić sam nigdy nie rozwinie swojego biznesu. Jeśli sam będzie biegał na pocztę z paczkami, prowadził księgowość, biegał po urzędach z papierami, nie zostanie mu czasu na sprzedaż. W dzisiejszym świecie żyjemy w błyskawicznie zmieniającym się otoczeniu. Zmiany rynkowe wymagają szybkich reakcji. Bez ludzi zdolnych do reagowania szybko i we właściwy sposób, firma traci klientów i udział w rynku. Potrzebuje on dobrych współpracowników i partnerów. Może ich selekcjonować za pomocą odpowiednich narzędzi, ale często ich nie zna. Zaczyna współpracować i powoli budować zespół. Wtedy okazuje się, że nie jest to Dream Team. Ma dwie możliwości. Pierwsza, to zwolnić tych, co ma i zatrudnić nowych. Będzie musiał ich uczyć na nowo bez pewności, że będą lepiej wywiązywać się ze swojej pracy niż ich poprzednicy. Druga możliwość to zainwestować w rozwój kompetencji i doskonalenie talentów obecnych pracowników. Inwestycja w rozwój ludzi w firmie jest najważniejszą decyzją biznesową. Prawdziwymi liderami zostają ci, którzy w porę to dostrzegają!

Właściwy dobór partnerów biznesowych to kolejne priorytet. Gdy nie jesteśmy uważni, zaplątujemy się w relacje biznesowe, które kosztują nas wiele energii i złych emocji. Dlatego dla rozwoju naszego biznesu wyjątkowo ważne jest z kim robimy interesy.

  1. Ciągle się rozwijać. Nawet absolwenci MBA szukają dalszego rozwoju. MBA daje narzędzia biznesowe – znajomość strategii, marketingu, finansów, negocjacji… Jednak po pewnym czasie menedżerowie i biznesmeni odkrywają, że czegoś im brakuję. Zaczynają poszukiwać na nowo inspiracji, wiedzy i rozwoju. Wtedy mogą trafić na AMP – Advanced Management Program. Mają go najlepsze uczelnie na świecie. Uczestnicy doświadczają, że jest to program oferujący unikatowe możliwości spojrzenia na współczesne wyzwania biznesowe, uruchamiający drzemiące w nas pokłady kreatywności, wyzwalający energię potrzebną do skutecznego działania, jednocześnie skłaniający do refleksji nad osobistym rozwojem. Jest to wspaniała mieszanka merytorycznych programów, innowacyjnych warsztatów dodatkowo wypełniona spotkaniami z wyjątkowymi ludźmi, posiadającymi nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również ogromne doświadczenie praktyczne.

Podsumowując:

Gdy masz dobry pomysł – odważ się i działaj!

Jeśli nie masz samodyscypliny – znajdź partnera!

Inwestuj w rozwój współpracowników!

Otaczaj się wartościowymi partnerami w biznesie!

Pamiętaj aby się samemu ciągle rozwijać!

Nikolay Kirov Łukasz Milewski i Partnerzy 2015-02-14