Zarządzanie zespołami rozproszonymi
w środowisku hybrydowym
- Czy masz problem z motywacją i zaangażowaniem w zespole rozproszonym?
- Czy może komunikacja jest przyczyną konfliktów?
- Czy wasze spotkania są efektywne, czy też widzisz, że jest przestrzeń do poprawy?
Na te i wiele innych pytań pracy z zespołami rozproszonymi odpowiemy podczas serii warsztatów lub webinarów*.
Zespół rozproszony całkowicie odróżnia się dynamiką pracy zespołowej od zespołów tradycyjnych. Często nie zdajemy sobie sprawy na jak wiele procesów społecznych oddziałuje brak bezpośredniego kontaktu. W wirtualnym otoczeniu inaczej budujemy zaufanie, wspólny kontekst a także relacje międzyludzkie. W komunikacji bezpośredniej zbieramy gigabajty danych odnośnie sytuacji odczytując je ze słów, tonu głosu a także mowy ciała. Ani maile ani video konferencje nie dają nam możliwości na tak bogaty przekaz. A braki danych mogą prowadzić do nieporozumień, pomyłek czy konfliktów.
Natury ludzkiej nie zmienimy jednak możemy nauczyć się efektywnie działać w warunkach ograniczonej percepcji!
Efektywne komunikowanie się w otoczeniu wirtualnym to nie tylko znajomość narzędzi IT czy też form grzecznościowych w mailach, gdyż to tylko wierzchołek góry lodowej. Podczas warsztatu chcemy pokazać Ci to co kryje się ‘pod taflą wody’ czyli jak nawyki, przekonania a także nasza biologia wpływają na nasze codzienne zachowania we współpracy wirtualnej.
Poruszymy takie zagadnienia jak m.in. budowanie zaufania i wspólnego kontekstu, zarządzanie różnorodnością, dopasowanie stylu pracy w zespole pod indywidualne potrzeby pracownika. Przekażemy nie tylko narzędzia i dobre praktyki zarządzania w wirtualnym otoczeniu, lecz również dogłębne zrozumienie przyczyn wyzwań pojawiających się w nowoczesnym środowisku pracy .m.in. w oparciu o REISS Motivation Profile®, komunikację w oparciu o style poznawcze, model motywacji KANO, a także koncepcję odporności psychicznej.
*program możemy zrealizować zarówno w formie całodniowych warsztatów jak i 4h webinarów. Zakres tematyczny dostosowujemy pod
Moduł 1. Rola lidera zespołu rozproszonego
W tym module przestawimy kluczowe składowe efektywnego przywództwa w zespole rozproszonym. Poruszymy zagadnienia:
- Jakie cechy lidera wpływają na zaangażowanie zespołu? I jak je rozwijać?
- Budowanie tożsamości zespołu i rozwijanie relacji – sprawdzone techniki dla liderów zespołów rozporoszonych
- Znaki ostrzegawcze, czyli co może świadczyć o pojawiającym się kryzysie w zespole
- Pytania coachingowe w pracy lidera. Jak pytać by rozwijać pracowników?
Moduł 2. Motywowanie w zespole rozproszonym
Podczas tego warsztatu wkażemy praktyczne wskazówki na temat działań lidera, które wpływają na motywację/demotywację pracownika. Poruszymy zagadnienia:
- Jak wyznaczać cele by pobudzały motywację pracownika w oparciu o REISS Motivation Profile®?
- Jak zaprojektować motywujące środowisko do pracy w oparciu o model KANO? – podczas warsztatu zbudujemy model dla firmy
- Motywacja na cel i na problem – jak budować komunikaty dla każdego z profilów
- Jak udzielać informacji zwrotnej by wspierać motywację pracownika? – ćwiczenia zespołowe
Moduł 3. Efektywne spotkania zespołowe i komunikacja
W tym module podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem na temat organizacji spotkań, które są angażujące i wartościowe dla członków zespołu a także przekażemy efektywne techniki komunikacji w zespole. Poruszymy zagadnienia:
- Praktyczne wskazówki jak planować i prowadzić angażujące spotkania zespołowe
- Kluczowe techniki komunikacji zdalnej, które wspierają efektywność współpracy zespołu
- Jakich pułapek unikać w komunikacji wirtualnej?
- Praktyczne zastosowanie w komunikacji uwzględniając różnorodność stylów poznawczych
Moduł 4. Zarządzanie zespołem rozproszonym
W tym module poświęcimy uwagę praktykom zarządzania zespołem, które wspierają zaangażowanie oraz budowanie tożsamości w zespole. Poruszymy zagadnienia:
- Jak budować zaangażowanie w zespole rozproszonym? Narzędzia i rytuały wspierające pracę na odległość (case studies)
- Jak rozwiązywać konflikty w zespole?
- Wyzwania zarządzania zespołem rozproszonym i techniki ich rozwiązywania – warsztat oparty na case study
Moduł 5. Zarządzanie zmianą i budowanie postawy ciągłego rozwoju kompetencji w środowisku wirtualnym
W ostatnim module przekażemy praktyczne techniki wprowadzania zmian oraz budowania kultury nastawionej na uczenie się. Poruszymy zagadnienia:
- Jak zarządzać zmianą w otoczeniu wirtualnym?
- Jak odporność psychiczna wpływa na chęć zmian? I jak możemy wspierać pracowników w jej rozwijaniu?
- Jaka jest rola lidera w rozwijaniu kompetencji pracowników z perspektywy praktyk i wartości kulturowych?
DLA KOGO?
- Projektami
- Zespołami
- Firmą
- członkami zespołu
- partnerami biznesowymi
- klientami zewnętrznymi
- Siebie
- Ludzi
- Biznes
- Kluczowych zasad komunikacji i budowania relacji w świecie online
- Sposobów rozwiązywania konfliktów w zespole
- Budowania zaangażowania w zespole rozproszonym
- Sprawdzone praktyki zarządzania zespołem
- Narzędzia wspierające komunikację
- Materiały do samodoskonalenia i utrzymywania zmiany osobistej
- Sposoby motywowania siebie i innych
- Metody zarządzania zespołem
- Podejście do budowania zaufania w świecie online